معرفی رشته روانشناسی سلامت
مقالات
معرفی رشته روانشناسی سلامت
1402/09/05 نویسنده : روان بوک

معرفی رشته روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت چیست؟
روانشناسی سلامت؛ به طور کلی به عنوان گرایشی بین رشته ای از روانشناسی و پزشکی شناخته می شود.
این علم معطوف به درک این نکته است که چگونه عوامل فرهنگی، رفتاری و روان شناختی باعث سلامت یا بیماری جسمی می‌شود. این شاخه از علم به مطالعات بین رشته‌ای بین علم پزشکی، تغذیه، جامعه‌شناسی و غیره می‌پردازد. این حیطه از علم روانشناسی به تأثیرات متقابل سلامت جسم و روان بر یکدیگر پرداخته و تأکید بر این که عوامل روان شناختی می‌تواند به‌طور مستقیم بر سلامت جسم اثرگذار باشد و برعکس. برای مثال، عوامل استرس زای محیطی که غالباً رخ می‌دهد، به صورت تجمعی بر محور آدرنال-غدهٔ هیپوفیز- هیپوتالاموس اثر می‌گذارد، به مرور زمان، می‌تواند به سلامت آسیب وارد نماید.

وظایف و خدمات روانشناسان سلامت
– درمان کمکی در سکته مغزی و فلج اندام، دیابت، آسم عصبی، فشارخون و سایر بیماری های قلبی متاثر از روان، صرع، سندروم خستگی مزمن (CFS)، MS و سایر بیماری های خودایمن، التهاب روده، گلوبوس (احساس توده در گلو)، پسوریازیس، تاسی (آلوپسی) و بیماری لیکن پلان، لوپوس، هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید)، هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید)، کوشینگ (پرکاری غده فوق کلیوی)، نارسایی غده فوق کلیوی و…
– درمان دردهایی همچون انواع سردرد (میگرنی، تنشی و خوشه ای)، دردهای اسکلتی-عضلانی، دردهای ناشی از بیماری های مزمن جسمی، دردهای پس از اعمال جراحی
– علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، زخم معده استرسی، تهوع و بی اشتهایی ثانویه به شیمی درمانی، مثانه عصبی، اسپاسم عصبی پلک
– تسریع در بهبود زخم، آرام سازی و تصویرسازی فعال جهت کاهش استرس و اضطراب عمل جراحی، تقویت سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به ایدز و سایر بیماری های عفونی، سازگاری بهینه در بیماران با آسیب نخاعی
– مشاوره در زمینه سقط جنین مکرر یا ناباروری، مشاوره جهت فرزند خواندگی، مشاوره در زمینه یائسگی
– درمان اختلالات کودکان از جمله نازوکوموفوبیا (ترس از بیمارستان)، هموفوبیا (ترس از خون)، اینکوپرزیس (اختلال دفع مدفوع) و اینکانتیننس (اختلال دفع ادرار) روان زاد، بیش فعالی (ADHD)، شب ادراری
– زوج درمانی و درمان اختلالات جنسی همچون اختلال بیزاری جنسی، واژینیسموس، پنیس فوبیا (ترس از آلت جنسی مردانه)، اختلالات ارگاسمیک روان زاد، اصلاح مشکلات مرتبط با فاز رزولوشن (پس از ارگاسم)، اختلال نعوظ روان زاد، زودانزالی
– درمان اختلالات خواب، اختلالات خوردن (چاقی، بی اشتهایی و پرخوری عصبی)، استرس، افسردگی، انواع وسواس (فکری عملی، وسواس مو کندن، رفتارهای احتکاری و …)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
– درمان انواع اختلالات اضطرابی همچون اضطراب اجتماعی (ترس از صحبت کردن و یا حضور در جمع)، اختلال وحشت زدگی (پانیک)، ترس های مرضی (فوبیا)، اختلال اضطراب فراگیر (نگرانی مداوم) و… افزایش اعتماد به نفس، خنثی سازی خاطرات ناخوشایند

نحوه عملکرد روانشناسان سلامت
روان شناسان سلامت یک رویکرد روان شناختی زیستی اجتماعی را اتخاذ می‌کنند. یکی از مهمترین خدمات روانشناسان آموزش‌های روانشناختی برای تغییر سبک زندگی بیماران شان است. از مهمترین آن الگوها و سبک های زندگی سبک تغذیه می‌باشد، روانشناسان سلامت با ارائه الگو و سبک تغذیه ای سالم به مراجعان خود کمک حرفه ای می‌نمایند تا به کمک اصلاح الگوی تغذیه خود به سلامت پایدار روان و جسم دست یابند. روانشناسان سلامت با مداخلات تخصصی برای تغییر سبک زندگی مراجعان یا بیماران روی الگوی غذایی سالم نیز کار می‌کنند.
روانشناسان سلامت با درک عوامل روان شناختی که ممکن است بر سلامت اثرگذار باشد، و با استفاده از این علم به صورت سازنده، می‌توانند سلامت را با کار مستقیم با بیماران یا به‌طور غیرمستقیم در برنامه‌های سلامت عمومی در مقیاس بزرگ بهبود بخشند. به علاوه، روانشناسان سلامت می‌توانند در آموزش دیگر متخصصان مراقبت سلامت مشارکت نمایند (برای مثال، پزشکان و پرستاران) جهت منتفع شدن از دانشی که این علم هنگام برخورد با بیماران به وجود آورده‌است.

تاریخچه روانشناسی سلامت
در گذشته، فلاسفه از روان با عنوان “جان” نام برده اند و آن را بخشی جدایی ناپذیر از انسان در نظر داشته اند. از طرفی طبیبان گذشته همچون بقراط و ابوعلی سینا نیز همواره در درمان بیماران خود به هر دو بعد جسم و روان توجه داشته اند.
با پیشرفت علوم درمانی همچون پزشکی و روان شناسی، هر روز ارتباط تنگاتنگ بین جسم و روان از طریق یافته های علمی بیش از پیش مسجل شد. به گونه ای که در پژوهش های علمی مختلف که در فرهنگ ها، نژادها و جغرافیای متفاوت صورت پذیرفت به کرّات، رابطه ای مستقیم و معنادار بین سبک زندگی افراد و میزان تندرستی و طول عمر آنها به اثبات رسید.
مجموعه یافته های ذکر شده منجر به ایجاد احساس نیازی در دانشمندان شد که مقدمات لازم برای پیدایش رشته ای علمی را فراهم کنند که بر حوزه علوم رفتاری و روان شناختی و از طرفی بر علوم طبی و درمان جسمی تسلط داشته باشد. تا آن که برآیند این حرکت علمی در سال ۱۹۷۳ میلادی منجر به ثبت و معرفی گرایش تخصصی روان شناسی سلامت توسط انجمن روان شناسی آمریکا شد.

حوزه های مورد مداخله روانشناسی سلامت
در حالی که روانشناسان سلامت در طیف گسترده ای از فعالیت ها درگیر هستند، در ادامه، تنها به تعداد کمی از مسائل کنونی در روانشناسی سلامت اشاره می کنیم:
    کاهش استرس
    مدیریت و کنترل وزن
    ترک سیگار
    بهبود تغذیه روزانه
    کاهش رفتارهای پرخطر جنسی
    مراقبت از آسایشگاه و مشاوره غم و اندوه برای بیماران لاعلاج

چگونه روانشناس سلامت شویم؟
رشته روانشناسی سلامت در مقطع دکترای تخصصی آموزش داده می‌شود و برگرفته از حوزه‌های روانشناسی، جامعه شناسی، زیست شناسی و بهداشت است. دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در هریک از رشته های فوق میتوانند در رشته دترا، بهداشت سلامت را انتخاب نمایند.

چه وقت باید به روانشناس سلامت مراجعه کرد؟
ارجاع توسط پزشک معالج، از جمله موارد شایعی است که به واسطه آن فرد برای اولین بار، مورد ویزیت یک روانشناس سلامت قرار می گیرد. حال آنکه در موارد دیگری که فرد متوجه این موضوع می گردد که بیماری جسمی وی با تغییرات روانی همچون افزایش میزان استرس، اضطراب و یا افسردگی تحت تاثیر قرار می گیرد، از مواقعی است که مشاوره با روانشناس سلامت را ضروری می سازد.
درد از جمله موارد دیگری است که جهت کنترل یا کاهش آن می توان از تخصص یک روانشناس سلامت بهره برد.
عوارض روانی ناتوان کننده ناشی از بیماری جسمی نیز نوع خاصی از تخصص درمانی را می طلبد که در آن درمانگر نسبت به بیماری های جسمی و نیز اختلالات روانی تسلط کافی داشته باشد که با توجه به رویکرد میان رشته ای روانشناسی- پزشکی، رشته روان شناسی سلامت، درمانگران این رشته اصلی ترین گزینه برای مراجعه هستند. افسردگی ثانویه به دیابت می تواند مثالی مناسب از انواع مشکلاتی باشد که بیان شد.
سایر مواردی که می توان از روان شناس سلامت کمک گرفت، در مواقعی است که مداخلات تخصصی لازم جهت ارتقاء سلامت و یا پیشگیری از بیماری مورد نیاز باشد. آموزش پرسنلی جهت کاهش فرسودگی شغلی از منظر سیاست های سازمانی می تواند مثالی از این نوع مداخلات در سطح کلان، و مداخله درمانی جهت ترک سیگار نیز مثالی دیگر باشد که در سطح فردی قابل اجراست.

_________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

     

       

       

       

       

 

نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی