معرفی رشته روانشناسی
مقالات
معرفی رشته روانشناسی
1402/07/22 نویسنده : روان بوک

معرفی رشته روانشناسی

معرفی رشته روانشناسی

روانشناسی، یکی از رشته محبوب گروه علوم انسانی در مقاطع مختلف تحصیلی است، که دانش آموختگان این رشته از شانس خوبی برای ورود به بازار کار برخوردارند.
روانشناسی علمی است که در مورد رفتار انسانها در ارتباط با محیط اطراف خود و تفاوت  رفتارها می‌پردازد. هدف اصلی رشته روانشناسی بررسی وضعیت های انسان در مواجهه با موارد مختلفی است که در زندگی برای وی پیش می‌آید. روانشناسی در واقع علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی انسان است. روانشناسی به بحث های مختلف رفتار و فرایندهای روانی مانند ادراک، احساس، شخصیت، هوش، هیجان و انگیزه می پردازد. این رشته رشته کاربردی است که تمام جنبه‌های زندگی انسان را در بر می‌گیرد و به علت پیچیده تر شدن زندگی انسان هم نیاز به حضور این رشته بسیار محسوس شده است.
از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با روان بوک همراه باشید، تا به بررسی رشته روانشناسی بپردازیم.

نحوه ورود به رشته روانشناسی
داوطلبین گروه های آزمایشی انسانی و علوم تجربی، می‌توانند رشته روانشناسی را در لیست انتخاب رشته کنکور خود انتخاب کنند. این رشته در گروه تجربی در زیرگروه یک و در رشته انسانی در زیرگروه 5 قرار دارد.
لازم است هنگام انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته کنکور خود، به تراز خود در این زیر گروه ها توجه کنید.علاوه بر این، رشته روانشناسی در لیست رشته های بدون آزمون کنکور سراسری نیز وجود دارد. داوطلبینی که به هر دلیلی نتوانستند از طریق کنکور سراسری در این پذیرفته شوند، می توانند با ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری، وارد رشته روانشناسی شوند.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته روانشناسی
فردی که به دنبال رشته روانشناسی می رود، باید مهارت هایی مانند انعطاف پذیری در رفتار و مهارت های تصمیم گیری، حل مسئله و علاقه به کمک و رفع مشکل انسان ها داشته باشد.
همانطور که گفته شد، روانشناسان رفتارها و فرآیند های ذهنی انسان را مطالعه می کنند.
یک روانشناس باید بتواند بر اساس روش های روانکاوی، طی گفت و گو اقدام به ریشه یابی تعارضات رفتاری افراد کرده و به حل آنها از طریق تصویرسازی سازی ذهنی و گفتاردرمانی کمک کند.

وظایف اصلی روان شناسان
با توجه به گرایش و تخصصی که هر روانشناس دارد، مسئولیت های مختلفی در حوزه وظایف او قرار می گیرد.
برخی از وظایف روانشناسان در حیطه تخصصی خود، بشرح زیر است:

یکی از وظایف روانشناس مشاوره، رسیدگی به مراجعه کنندگان برای حل مشکلات و تصمیم گیری در زمان های پر استرس زندگی آنهاست.

از وظایف روانشناسی بالینی، می توان به این مورد اشاره کرد که در صورتی که بیمار، در شرایطی مثل نگرانی، اضطراب، افسردگی و سایر بیماری های روانی قرار داشته باشند، روانشناسی بالینی به آنها کمک می کند.

روانشناسان شغلی، باید در شرکت ها و سازمان ها حضور داشته باشند و برای بهبود عملکرد و افزایش کارایی آنها افراد را یاری کنند.

روانشناسی جرم شناسی این وظیفه را دارد که از تئوری هایی که در علم روانشناسی وجود دارد، در شناخت جرایم و بهبود مجرمین استفاده کند.

وظیفه روانشناس سلامت نیز گسترش رفتار، نگرش سالم و کمک به افراد بیمار و خانواده های آنها برای غلبه بر شرایط و مشکلات موجود و بهبود کیفیت زندگی آنهاست.

روانشناس ورزشی وظیفه دارد که برای بهتر شدن عملکرد در زمینه مربیگری آموزش و رقابت ورزشکاران یاری دهد.

واحدهای درسی رشته روانشناسی
رشته روانشناسی در دوره کارشناسی شامل 144 واحد درسی است که از این 144 واحد 23 تای آن مربوط به دروس عمومی 71 واحد آن به دروس پایه و اصلی، و 40 واحد آن مربوط به دوره درس های اختصاصی و در نهایت 10 واحد آن مربوط به دروس انتخابی که مربوط به گرایش های مختلف می باشد که در جدول که در زیر آورده شده است:



گرایش های رشته روانشناسی
روانشناسی یک رشته تقریباً جدید است که هنوز به تکامل کافی نرسیده است انجمن روانشناسی آمریکا تا به حال 53 زمینه مختلف روانشناسی را معرفی کرده است اما به علت تفاوت رفتار های انسان و تنوع زمینه هایی که در حال به وجود آمدن است ممکن است این تعداد بیشتر نیز شود. به علت ارتباط روانشناسی با موضوعاتی مثل زیست شناسی، فلسفه، انسان شناسی و جامعه شناسی، رشته های جدید کاربردی این علم در حال شکل گیری است.
گرایش های رشته روانشناسی که امکان تحصیل آنها در ایران در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد، عبارتند از:

رشته روانشناسی تربیتی
موضوع این شاخه از روانشناسی، کاربرد روانشناسی در یادگیری و آموزش است. چگونگی یادگیری روش های آموزشی سنجش آموزه ها از مواردی است که در این شاخه بحث می شود. در این گرایش دانشجویان واحدهایی مانند نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش، سنجش و اندازه گیری، نظریه ها و روش های آموزش و… را می خوانند.

روانشناسی عمومی
روانشناسی عمومی، پایه علم روانشناسی است. که موضوع آن مطالعه بر روی رفتار احساس انگیزه هوش یادگیری شخصیت اختلالات روانی و… است و مشکلات روان انسان را در این زمینه ها بررسی می کند. این شاخه کل روانشناسی را در بر می گیرد.

روان سنجی
در این گرایش آزمایش های روان شناسی به عدد و رقم تبدیل می شود. پدیده های روانی انسان از حالت کیفی به کمی تبدیل می شود و نتیجه عدد و رقمی است که می توان آنها را با هم مقایسه کرد.

روانشناسی بالینی
این گرایش یکی از شاخه های علم روانشناسی است، که با بررسی و تحقیق به درک، پیش بینی و درمان هر چه بهتر ناتوانی ها، ناهنجاری ها و همچنین آشفتگی های روانی زیست شناختی و روان شناختی فردی و اجتماعی کمک می نماید.
این علم در مقیاس وسیع به بررسی جمعیت های مورد مطالعه می پردازد. این رشته در زمینه های مختلف نظیر پژوهش، مشاوره، مداخله و درمان، مدیریت و دیگر موارد به منظور تشخیص و درمان بیماری ها و همچنین پژوهش درباره آنها نقش آفرینی می کند.

روانشناسی کودک و نوجوان
این افراد، روانشناسان تحصیلی و تربیتی هستند که با گذراندن دوره های در زمینه نمو کودک، آموزش و پرورش و روانشناسی بالینی به مطالعه مسائل مربوط به کودکان و مشکلات هیجانی و آموزشی آنها در دوران تحصیل می پردازند.

روانشناسی صنعتی و سازمانی
از شاخه های جدیدی که در علم روانشناسی رایج شده است و روانشناسی صنعتی سازمانی است که به بررسی مسائل مربوط به نیروی انسانی و جنبه‌های کار می‌پردازد. این شاخه به بررسی رابطه بین انسان در دنیای کار می پردازد. در واقع روانشناسی صنعتی و سازمانی به مسائلی که انسان در تجارت و صنایع با آنها مواجه می‌شود رسیدگی میکند. این شاخه یک شخص فعال در روانشناسی است و به علت توسعه اقتصادی صنعتی کشور نیاز به این رشته بیش از پیش احساس می شود. روانشناسی صنعتی و سازمانی می‌تواند با حل مشکلات کارکنان در قسمت های مختلف مثل تخصص انرژی مشکلات آنها را حل کند و نتایج چشمگیری را به دنبال داشته باشد.

گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنائی
هدف این رشته پرورش کودکان استثنایی از کودکان تیزهوش تا عقب ماند و دارای نقص عضو است. در این شاخه برای کودکان زمینه هایی برای رشد فراهم می شود تا توانایی های ذهنی آنها شکوفا شود.
دانشجویان این شاخه دروسی مانند روانشناسی بالینی کودک، اصول و روش های آموزش و پرورش عقب ماندگان ذهنی، بازپروری حرکتی و… را می خوانند.

گرایش روانشناسی اسلامی
این گرایش مفاهیم روانشناسی را از دیدگاه اسلامی بررسی می کند. در واقع تلفیق دو دیدگاه کلاسیک و اسلامی این رشته را پدید آورده است.

روانشناسی اجتماعی
وظیفه روانشناسی اجتماعی مطالعه کردن موضوعات مختلف و مشکلات و مسائل مربوط به روانشناسی و جامعه است. روانشناسی اجتماعی بررسی و مطالعه اثر حضور دیگران بر نوع رفتار یک فرد تحت تاثیر گروه‌های مختلف می‌پردازد. بسیار مشخص است که تاثیر دیگران بر زندگی فرد لازمه ارتباط متقابل آن دو است. روانشناسی اجتماعی علمی است که به مطالعه رفتار متقابل بین انسان ها می پردازد در واقع این علم تعامل بین انسان ها رامطالعه می‌کند.

بازار کار روانشناسی
با توجه به تخصصی که دانشجو در طول 4 سال به دست می آورد و همچنین تمایل خود فرد، می‌تواند بعد از فراغت از تحصیل با ارگان‌های مختلف همچون بیمارستان، زندان، مدارس و مراکز تحقیقاتی دانشجویی مشغول به کار شود. مراکز توانبخشی و نیز ترک اعتیاد از مقاصد هدف فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی است.
باید توجه کرد با مدرک کارشناسی روانشناسی، نمی‌توان اقدام به تاسیس مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی کرد. حداقل مدرک مورد نیاز برای اینکار، کارشناسی ارشد روانشناسی است که پس از فراغت از تحصیل، برای اخذ مجوزها از طریق سازمان بهزیستی باید اقدام کرد.
اگرچه هر ساله تعداد زیادی روانشناس در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، که موجب رقابت زیاد در بازار کاری این رشته شده‌اند؛ اما جامعه پیرامون آنقدر ظرفیت خالی از نظر داشتن روانشناس دارد که شاید تا سال ها بعد فضای کافی برای کار و فعالیت در این رشته وجود داشته باشد.
از این رو، رشته روانشناسی از جمله رشته‌هایی که بازار کاری مناسبی دارد شناخته می‌شود.

درآمد و حقوق رشته روانشناسی
علم روانشناسی یکی از علومی است که در آمد مناسبی دارد و می‌تواند شغل های متنوعی را درکار گیرد که بر اساس صحبت های یک روانشناس که در این رشته فعال است با اندکی هوش می توان در این رشته موفق شد. با توجه به محلی که افراد در آن فعالیت دارند درآمدها متفاوت است. اگر در مناطق پر درآمد یا سازمان‌های پردرآمد مشغول به کار شوند، حقوق آنها بیشتر است و هر چه مدرک تحصیلی بالاتر باشد و سابقه کار بیشتر باشد ممکن است درآمد بیشتری داشته باشند. بطور کلی این رشته یک رشته کاربردی و مورد نیاز است که افرادی که ادامه تحصیل می‌دهند می‌توانند در آینده در آمد مناسب و چشمگیری داشته باشند.

_________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

     

       

       

 

     

 

   

نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی