سادیسم چیست؟
مقالات
سادیسم چیست؟
1402/10/06 نویسنده : روان بوک

سادیسم چیست؟

سادیسم چیست؟
سادیسم نوعی اختلال شخصیتی است که فرد مبتلا به آن، از طریق درد یا ناراحتی دیگران، دچار لذت می شود. البته برای فرد مبتلا به این اختلال، فرقی نمی کند که درد و ناراحتی جسمی باشد یا روانی، در هر دو صورت او لذت خود را خواهد برد. به طور کلی سادیسم جنسی بیشتر شناخته شده است و تحقیقات بیشتری برای آن انجام شده. زمانی که این اختلال در شخصی وجود داشته باشد، تمام اطرافیان و شریک عاطفی او تحت تاثیر قرار می گیرند و آزار می بینند. این افراد به طور مکرر تمایل به بروز رفتارهای پرخاشگرانه و ظالمانه دارند. آنها می توانند افراد را از طریق جسم یا احساسات تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال از ترس یک فرد استفاده کنند و یا از خشونت برای پیش بردن کارهایشان استفاده کنند. البته افراد دارای سادیسم، تنها از آزار دادن دیگران لذت نمی برند بلکه زمانی که شخص دیگری آسیب رسان است نیز حس لذت را تجربه می کنند.

انواع مختلف سادیسم
تئودور میلون چهار زیرگروه اختلال سادیسم را شناسایی کرد. هر فردی که به اختلال سادیست مبتلا است می‌تواند یکی یا چندتا از خصوصیات زیر را در خود به نمایش بگذارد. این دسته از افراد از دیدن ناراحتی، رنجیدن، غم و غصه دیگران احساس رضایت و شادمانی دارند. بیماری سادیسم را نمی‌تواند تنها به یک نوع اختصاص داد، طبق ادعای تئودور میلون سادیسم انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها هم دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.
سادیسم انفجاری
این نوع شخصیت سادیستیک به خشونت غیرقابل پیش بینی مشهور هستند زیرا آن‌ها از زندگی خود ناامید هستند. زمانیکه این افراد احساس تحقیر شدن یا ناامیدی می‌کنند کنترل خود را از دست می‌دهند و انتقام بدرفتاری را می‌گیرند. این رفتارهای خشونت آمیز از طریق عصبانیت، حملات ترسناک به دیگران، به ویژه اعضای خانواده و خشم غیرقابل کنترل نشان داده می‌شود. به طور کلی، سادیست‌های انفجاری در یک شرایط خاص به طور ناگهانی احساس خطر می‌کنند و با تغییرات ناگهانی خود دیگران را شوکه می‌کنند.
این افراد به راحتی عصبانی و خشمگین می‌شوند. در حالی که خشونتی که این افراد دارند مختص یک فرد خاص است اما عمدتا به عنوان یک تخلیه احساسی و راهی برای بیرون کشیدن احساساتی است که در درون خود دارند. این افراد پس از انفجار خشمی که تجربه می‌کنند معمولا پشیمان می‌شوند.
سادیسم ستمگرانه
این نوع سادیست یکی از ترسناک‌ترین و ظالمانه‌ترین انواع زیرگروه‌های این اختلال روانی است. زیرا این افراد از تهدید و داشتن عمل وحشیگرانه برای آزار دیگران لذت می‌برند. این افراد قربانی‌های خود را مجبور به اطاعت و تسلیم شدن در برابر خود می‌کنند. این زیرگروه تا حدودی شبیه به سادیسم انفجاری است. اما سادیست‌های ظالم بسیار ظالمانه‌تر و روشمندتر رفتار می‌کنند. این افراد برای انتقام ناامیدی و رفتار تحقیرآمیز حمله نمی‌کنند بلکه اینکار را به عنوان ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کنند. این افراد به طور مداوم عصبانی هستند و این خشم را بروز می‌دهند.
تفاوت قابل توجه دیگر بین سادیست‌های انفجاری و سادیست‌های ستمگر این است که سادیست‌های ظالم با دقت تمام قربانیان خود را انتخاب می‌کنند تا مطمئن شوند که هنگام حمله به آن‌ها گزینه مقابله‌ای نخواهد داشت. سادیست‌های ستمگر به طور کلی از اعتماد به نفس پایین و ناامنی‌های درونی رنج می‌برند و به شدت سعی در پنهان کردن این خصوصیات خود دارند. بنابراین با ایجاد رعب و وحشت و آزار دادن قربانیان می‌توانند احساس برتری را نسبت به اطرافیان خود داشته باشند.
سادیسم اجبارگر
این دسته از افراد معمولا در میان گروهبانان نظامی، ناظران زندان‌ها، روسای دانشگاه‌ها، افسران پلیس و …. یافت می‌شوند. زیرا آن‌ها در مقامی هستند که فکر می‌کنند می‌توانند افرادی که قوانین را نقض می‌کنند مدیریت کنند و آن‌ها را تنبیه کنند. گرچه آن‌ها معتقدند که این کار را برای منافع مشترک انجام می‌دهند اما انگیزه‌های عمیق‌تر و فراتری از این قضیه وجود دارد. این سادیست‌ها به طور کلی قانون شکنان را در حیطه کاری خود یا به طور کلی در جامعه جستجو می‌کنند و شدیدترین مجازات‌هایی را که می‌توانند برای آ‌ن‌ها داشته باشند اعمال می‌کنند.
اگر سادیستیک های اجبارگر بتوانند در جامعه به سمتی از جمله رئیس زندان یا پلیس برسند می‌توانند اقدامات ظالمانه‌ای را انجام دهند که به دلیل موقعیتی که دارند افراد اصولا رفتار آن‌ها را عادلانه تلقی می‌کنند. هرچه این افراد دیگران را بیشتر مورد ظلم و تنبیه قرار دهند بیشتر احساس قدرت می‌کنند. این رفتار رفته رفته به یک نوع اعتیاد تبدیل می‌شود به طوری که فرد سادیست نمی‌تواند دیگر آن را کنترل کند چرا که از انجام آن لذت می‌برد.
سادیسم بزدلانه
این نوع سادیست کاملا مخالف سه نوع دیگر است. زیرا این افراد به شدت احساس ناامنی می‌کنند و به شدت ترسو هستند. این افراد تخیلات خصمانه خود را مطرح می‌کنند و برای حمله افراد ناتوان و ضعیف را انتخاب می‌کنند. این افراد حتما باید تحت حمایت گروهی قرار بگیرند.

نشانه های سادیسم
با توجه به توضیحات داده شده، پررنگ ترین و مهمترین نشانه سادیسم، لذت بردن از اذیت کردن دیگران است. با این حال نشانه های دیگری نیز وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:
    لذت بردن از تحقیر کردن دیگران چه در جمع و چه در خلوت.
    لذت بردن از مشاهده آزار دیدن دیگران، توسط افراد دیگر.
    تمایل به کنترل کردن دیگران.
    داشتن تخیلات و فانتزی های متفاوت در ذهن شان، جهت آسیب رساندن به دیگران.
    سعی می کنند برای اطرافیان خود، محدودیت ایجاد کنند.
    زمانی که پرخاشگر می شوند، به دیگران آسیب می رسانند.

علت سادیسم
در حالی که هیچ دلیل خاصی به طور دقیق برای ایجاد اختلال سادیسم در فرد مشخص نشده است  اما نظریه‌های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی بر این باورند که تجربیات سخت دوران کودکی و یا در مراحل رشد جنسی یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد یک شخصیت سادیستی است. همچنین محققان دریافته‌اند که سادیسم یا اختلال شخصیت سادیسمی نیز می‌تواند از طریق یادگیری در فرد بوجود آید. به همین دلیل بسیار مهم است که در دوران کودکی، تربیت جنسی به شکل درستی به کودک آموزش داده شود. اختلال شخصیت سادیستی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:
   مراقبان نامناسب: وقتی کودکان توسط افرادی که برای مراقبت از آنها متکی هستند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، می تواند وضعیت گیج کننده ای برای آنها ایجاد کند و برخی ممکن است شروع به یکسان سازی بدرفتاری و تحقیر کنند.
    آزار جسمی توسط دیگران: این یک پیش‌بینی‌کننده قوی برای رفتار سادیستی است. اگر کودک قربانی آزار و اذیت باشد، آنها متوجه می‌شوند که ایجاد درد برای دیگری به فرد آزارگر قدرت می‌دهد. همانطور که بزرگتر می شوند، ممکن است به عنوان ابزاری برای پس گرفتن قدرتی که توسط دیگران از آنها گرفته شده بود، خشونت را به دیگران تحمیل کنند.
    قرار گرفتن در معرض خشونت: کودکانی که در معرض خشونت قرار می گیرند ممکن است مشروط شوند که از درد دیگران لذت ببرند. یادگیری اجتماعی می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد و وقتی کودکان یاد می‌گیرند که درد منجر به لذت دیگران می‌شود، ممکن است رفتار خود را بر اساس آن الگوبرداری کنند.
    اختلالات عصبی شیمیایی در مغز: شیمی مغز ممکن است در نحوه پاسخگویی به رفتارهای سادیستی مختل شود، به طوری که انتقال دهنده های عصبی “احساس خوبی” در هنگام مشاهده رنج دیگران دارند.
    فقر شدید: هنگامی که کودک کمبود شدید غذای کافی یا سایر منابع را تجربه می کند، ممکن است به تحقیر درونی کمک کند. به عنوان راهی برای کنار آمدن با این نابرابری، آنها ممکن است تصمیم بگیرند که قدرت اعمال کنند و از رنج دیگران لذت ببرند همانطور که احساس می کردند دیگران با آنها انجام می دهند.
    شکست‌های شخصی مکرر: زمانی که کودکان و نوجوانان جوان قادر به احساس کفایت شخصی و خودکارآمدی نباشند، ممکن است از طریق تحقیر کردن دیگران و یا درد جسمانی، این خلاء را پر کنند. این به آنها احساس قدرت می دهد تا به دیگران آسیب برسانند.
    مورد آزار و اذیت قرار گرفتن: اگر کودکی به طور مداوم توسط دیگران، چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی مورد آزار و اذیت قرار گیرد، ممکن است با عذاب دادن دیگران، به ایجاد یک تمایل ناامیدکننده برای ایجاد دردی که به دست بی‌توجهی تجربه کرده‌اند، روی دهد. آنها با آزار رساندن به دیگران احساس می کنند که این به آنها قدرتی می دهد که در جوانی نداشتند.

اختلال سادیسم جنسی (سادیست جنسی)
سادیسم جنسی نوعی اختلال است که با لذت بردن جنسی از تحقیر، ترس یا صورت‌های دیگری از آسیب روانی به یک فرد، همراه است. افراد مبتلا به سادیسم جنسی برای تخلیه هیجانات خود از ابزاری مانند طناب، زنجیر، دستبند و شلاق استفاده می‌کنند و رفتارهایی چون حبس کردن، گاز گرفتن، کتک زدن، شلاق زدن و ضرب و شتم از خود نشان می‌دهند. اختلال سادیسم جنسی یک فرد، زمانی تشخیص داده می‌شود که او به صورت مکرر اعمال سادیسمی را بدون رضایت شریک جنسی خود انجام دهد و با انجام رفتارها و توهمات سادیسمی باعث ایجاد مشکلات اجتماعی برای خود و شریک جنسیش شود. جالب است بدانید سادیسم شدید جنسی می‌تواند یک رفتار مجرمانه باشد و باعث آسیب جدی یا حتی مرگ شخص دیگری شود.
اختلال سادیسم جنسی در دسته اختلالات پارافیلیک(هر گونه تمایل جنسی شدید و مستمر است که جایگزین میل جنسی و موجب تحریک تناسلی در فرد می‌شود و خارج از چارچوب رابطه جنسی سالم است.) قرار دارد. در واقع سادیسم جنسی زیر مجموعه‌ای از پارافیلیک است که با رفتارهای غیرمعمول جنسی و تخیلات و تمایلات عجیب همراه است. فراموش نکنید که این رفتارها تنها در صورتی به عنوان اختلال سادیسم جنسی شناخته می‌شود که باعث ایجاد ناراحتی و آسیب به خود و دیگران شود.

درمان اختلال سادیسم
روانپزشک بعد از بررسی های متعدد می تواند درمان مناسب را برای بیمار تجویز کند که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم:
 مشاوره و روان درمانی
اگرچه که نوع اختلال شخصیتی این افراد با یکدیگر متفاوت است اما می توان با انجام جلسات مشاوره و روان درمانی توسط فرد با تجربه بخش زیادی از علائم سادیسم را از بین برد .
دارو درمانی
داروهای آرام بخش نیز وجود دارند که می توانند از میل فرد به خودکشی ، خشونت های بی جا، پرخاشگری و اضطراب و افسردگی جلوگیری کنند که به افراد سادیسمی هم تجویز می شوند.

___________________________________________________________

مقالات دیگر

     

     

     

     

نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی