گرایش‌ های کارشناسی ارشد روانشناسی
مقالات
گرایش‌ های کارشناسی ارشد روانشناسی
1402/07/25 نویسنده : روان بوک

گرایش‌ های کارشناسی ارشد روانشناسی

گرایش‌ های کارشناسی ارشد روانشناسی
اگر کارشناسی خود را تمام کرده باشید و برای ادامه تحصیل، درمورد گرایش‌ های کارشناسی ارشد روانشناسی کنجکاو هستید، در این مقاله در روان بوک به سوال‌های احتمالی شما پاسخ می‌دهیم.

کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش های مختلف ارشد روانشناسی از پرطرفدار ترین رشته های دانشگاهی در دوره ی ارشد است؛ چرا که تحصیل در این رشته ها فرصت های شغلی زیادی را در اختیار فارغ التحصیلان و کارشناسان ارشد قرار می دهد.
یکی از اصلی ترین دلایل پرطرفدار بودن گرایش های ارشد روانشناسی این است که داوطلبان بعد از گذراندن این دوره می توانند با عضویت در نظام روانشناسی کشور، برای اخذ مجوز تاسیس مطب و مرکز مشاوره و روانشناسی اقدام کنند.
هرساله دانشجویانی که موفق به اخذ مدرک کارشناسی می شوند، می توانند خود را برای ادامه تحصیل در هر کدام از گرایش های ارشد روانشناسی آماده کنند. همانطور که می دانید دانشگاه های مربوط به وزارت بهداشت و همچنین وزارت علوم برای رشته ی روانشناسی گرایش های مختلفی ارائه می دهند. که هر داوطلب بر اساس علاقه ی شخصی می تواند در هر کدام از دانشگاه ها ادامه تحصیل دهد.

گرایش های رشته روانشناسی در مقاطع مختلف
گرایش های رشته روانشناسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در جدول زیر آمده است:

گرایش‌ های کارشناسی ارشد روانشناسی
روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی را می‌توان پرطرفدارترین گرایش کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی دانست. روانشناسی بالینی شاخه ای از روانشناسی است که بر کاربرد اصول روانشناسی در تشخیص و درمان اختلالات روانی و عاطفی تمرکز دارد. روانشناسان بالینی با طیف وسیعی از افراد از جمله کودکان، بزرگسالان و خانواده‌هایی که با انواع مسائل روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و سایر اختلالات رفتاری دست و پنجه نرم می‌کنند، کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره روانشناسی بالینی



روانشناسی عمومی
روانشناسی عمومی به بررسی درک و شناخت رفتار‌ها و احساسات افراد می‌پردازد. این گرایش درواقع رشته روانشناسی بالینی را به صورت علمی مورد بررسی قرار می‌دهد و با این رشته ارتباط نزدیکی دارد.
روانشناسان در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی به مردم کمک می‌کنند تا شخصیت خود و زندگیشان را بهتر بشناسند و بتوانند با توجه به نوع شخصیتی که دارند با مسائل زندگی خود کنار بیایند. آن‌ها با کمک روان درمانی، سنجش، همچنین با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های اثبات شده به افراد کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی عمومی چیست؟



روانشناسی صنعتی و سازمانی
فارغ‌ التحصيلان‌ اين‌ گرايش‌ می توانند به‌ بررسی و مطالعه‌ موضوعاتی همچون‌ ساعات‌ كار و استراحت،‌ كار چرخشی (نوبتی)، خستگی و عوارض‌ آن‌ در محيط‌ كار، ارزيابی مشاغل‌ و راه‌های سنجش‌ و ارزيابی آن‌، انتخاب‌ و گزينش‌ پرسنل‌، كاهش‌ سوانح‌ و افزايش‌ ايمنی، نقش‌ سر و صدا، نور، حرارت‌، رنگ‌ و ساير عوامل‌ مربوط‌ به‌ محيط‌ فيزيكی كار، افزايش‌ انگيزه‌ و روحيه‌ كار، مديريت‌ و نظارت‌، روابط‌ و مناسبات‌ محيط‌ كار و بسياری موضوعات‌ و مسائل‌ ديگر در سازمان‌های صنعتی، بازرگانی، خدماتی، نظامی و... بپردازند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی

سنجش و اندازه گیری (روانسنجی)
هوش، عزت نفس و افسردگی جزو مصالح روانشناختی ذهن ما هستند و اندازه گیری آن‌ها به طور مستقیم و با مشاهده امکان پذیر نیست. زیرا تمایلات رفتاری یا الگو‌های پیچیده رفتاری و برخی قرایند‌های درونی از آن‌ها نشات می‌گیرند. هدف مهم پژوهش‌های روانشناسی و علمی، تعریف مفهومی از این سازه‌های روان‌شناختی است طوری که هر کدام را به‌طور دقیقی توصیف کند.
برای هر کدام از آن‌ها (هوش، عزت نفس و افسردگی) تعاریف عملیاتی یا روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری آن وجود خواهد داشت. در نتیجه شما در این گرایش به بررسی و سنجش سطح مواردی که باعث شکل گیری شخصیت یک فرد می‌شوند خواهید پرداخت.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته روانشسنجی

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
روان شناسی بالینی کودک و نوجوان همانند رشته روان شناسی بالینی می باشد. فعالیت اصلی این رشته ارزیابی، تشخیص، روان درمانی، آموزش، توانبخشی خانواده و کودک بر اساس مبانی روان شناسی رشد و آسیب شناسی است. نوجوانی باید مهارت های اجتماعی و کنترل هیجان را یاد بگیرند، تا بتوانند زندگی شاد تر و سالم تری داشته باشند. به همین خاطر خانواده ها برای کمک به فرزندان خود در این مواقع به یک فردی متخصص در زمینه روان شناسی بالینی کودک و نوجوان نیاز دارند تا فرزندشان به خوبی این دوره را پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
طیف کودکان استثنایی شامل کودکان تیزهوشی می‌شود که توانایی‌های تحصیلی بالایی دارند، کودکان با نیازهای ویژه با ناتوانی‌های یادگیری مانند نارساخوانی، عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی‌های ذهنی و کودکان دارای اختلالات حسی مانند نابینایی، ناشنوایی و اختلالات بینایی.
روانشناسانی که در روانشناسی کودکان استثنایی تخصص دارند موارد استثنایی مختلف را ارزیابی و تشخیص می‌دهند، مداخلات آموزشی را طراحی و اجرا می‌کنند و خدمات مشاوره و حمایتی را برای کودکان و خانواده‌هایشان ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته روانشناسی کودکان استثنایی

روانشناسی اسلامی
روان‌ شناسی اسلامی به دنبال آن است که با مطالعه دقیق منابع اسلامی، ابعاد روان شناختی آن ها را کشف کرده و ایده‌ هایی برای دانش روان شناسی استخراج کند تا با طی مراحل خود به نظریه های علمی تبدیل شوند.

روانشناسی تربیتی
همانطور که می‌دانید سطح یادگیری مطالب در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین باید مطمئن شویم همه از تحصیلات و یادگیری مسائل به حد کافی بهره‌مند شوند. روانشناسی تربیتی یکی از گرایش‌ های کارشناسی ارشد روانشناسی می‌باشد که با هدف بهینه سازی یادگیری به وجود آمده است. روانشناسان تربیتی موثرترین روش‌های آموزش و مطالعه را برای افراد بررسی می‌کنند. در روانشناسی تربیتی موارد زیر بررسی می‌شود:

    مطالعه مؤثرترین روش‌ها برای آموزش افرادی که با چالش‌های یادگیری خاص مانند اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD)، نارساخوانی یا نارساخوانی روبرو هستند.
    تحقیق در مورد اینکه افراد در محیط‌های مختلف چقدر خوب یاد می‌گیرند.
    ارزشیابی و تحلیل روش‌های تدریس و رفع موانع یادگیری.
    مطالعه چگونگی تأثیر عواملی مانند ژنتیک، محیط، طبقه اجتماعی-اقتصادی و فرهنگ بر یادگیری.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته روانشناسی تربیتی

علوم شناختی
علوم شناختی در مورد مطالعه ذهن و مغز انسان است و بر چگونگی بازنمایی و دستکاری فرایند‌های ذهنی و نحوه تحقق بازنمایی‌ها در مغز تمرکز دارد. علوم شناختی یکی دیگر از گرایش‌ های کارشناسی ارشد رواشناسی است که به عنوان رابط بین چندین رشته پدید آمده است. روانشناسی شناختی، زبان شناسی، و بخش‌هایی از علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی از از کاربردی ترین بخش‌های این رشته هستند. علوم اعصاب، فلسفه و انسان شناسی را می‌توان به عنوان سایر مؤلفه‌های مهم علوم شناختی نام برد.

روانشناسی شخصیت
روانشناسی شخصیت شاخه ای از روانشناسی است که بر درک جنبه‌های مختلف شخصیت انسان تمرکز دارد. این رشته به دنبال درک عواملی است که باعث ایجاد ویژگی‌های شخصیتی مختلف می‌شود. روانشناسان متخصص در این زمینه در جهت درک، تشخیص و درمان مشکلات شخصیتی که به عنوان مسببین اختلالات شخصیت شناخته می‌شوند، فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته روانشناسی شخصیت

منابع گرایش های ارشد روانشناسی
داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برای قبولی در این آزمون می بایست از منابع و مواد امتحانی این رشته ها اطلاع یابند. این منابع از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور به اطلاع داوطلبان می رسد که هر درس بر اساس ضریب مربوط به خود می تواند بر قبولی داوطلبان اثر بگذارد.
این منابع برای کنکور ارشد روانشاسی مربوط به وزارت علوم و وزارت بهداشت، کمی متفاوت است. وزارت بهداشت دروسی همچون آمار و روش های تحقیق، نظریه های شخصیت و نظریه های روان درمانی، کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک، روانشناسی بالینی و بهداشت روان را به عنوان منبع آزمون معرفی کرده است.
اما منابع مربوط به کنکور وزارت علوم شامل موارد زیر است:

متون روانشناسی
روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی
روانشناسی صنعتی – سازمانی
روانشناسی تربیتی
روانشناسی امور استخدامی
روانشناسی اجتماعی
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی انگیزش هیجان

بازار کار ارشد روانشناسی
با توجه به اینکه روانشناسی علمی است که با تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی سروکار دارد، به نظر می رسد یکی از نیازهای اساسی هر جامعه ای داشتن روانشناس مجرب و کارآمد می باشد. از سوی دیگر کشور ما کشوری در حال توسعه است و برای گسترش سلامت روانی افراد و تربیت بهتر فرزندان نیاز به کارشناس ارشد روانشناسی و یا دکترای روانشناس احساس می شود. با توجه به این که روانشناسی در کشور ما همانند کودک نوپایی می باشد، فارغ التحصیلان  کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با داشتن مهارت های لازم می توانند در محیط های مختلف آموزشی و درمانی مشغول به کار شوند.

_________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

     

       

       

 

     

 

   

نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی