معرفی رشته روانپزشکی
مقالات
معرفی رشته روانپزشکی
1402/07/23 نویسنده : روان بوک

معرفی رشته روانپزشکی

رشته روانپزشکی یکی از گرایش‌های پزشکی در مقطع تخصص به بالا است و روی سنجش، تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری تمرکز دارد. روانپزشک (Psychiatrist) دکتری است که در زمینه سلامت روان (Mental Health) فعالیت کرده و صلاحیت بررسی جنبه‌های جسمی و روانی فرد را دارد.

چگونگی ورود به رشته روانپزشکی
پیش از وارد شدن به رشته روانپزشکی باید در کنکور رشته تجربی شرکت کرده و در رشته پزشکی قبول شوید. پس از وارد شدن به رشته پزشکی می‌بایست مراحل مختلف رشته پزشکی را طی کنید تا صلاحیت وارد شدن به رشته‌های تخصص از جمله تخصص روان‌پزشکی را کسب کنید.

تحصیلات تکمیلی در رشته روانپزشکی
بعد از قبول شدن در آزمون دستیاری و همچنین قبول شدن در مصاحبه _ دانشجویانی که در آزمون کتبی دستیاری رشته روانپزشکی و رشته زنان و زایمان پذیرفته می‌شوند، می‌بایست در مصاحبه تخصصی این دو رشته نیز شرکت کنند. این مصاحبه برای سنجش وضعیت عمومی فرد و نداشتن نقص عضو حرفه‌ای انجام می‌شود._ دانشجوی رشته روانپزشکی باید 4 سال دوره رزیدنتی (تخصص) را بگذراند. سال اول آموزش در بیمارستان و در تعامل با بیمارانی که از اختلال روانی رنج می‌برند، طی می‌شود. در سه سال آینده روان‌پزشک فرآیند تشخیص، درمان و پیشگیری را در حوزه سلامت روان می‌آموزد. روان‌پزشکان در این مدت انواع مختلف روان‌درمانی، استفاده از داروهای روان‌پزشکی و سایر روش‌های درمان را در بیمارستان‌های تخصصی تجربه می‌کنند.

ساختار کلی دوره آموزشی رشته روانپزشکی (رزیدنتی)

کسب گواهینامه روانپزشکی
اکثر روان‌پزشکان بعد از تکمیل دوره تخصص باید برای کسب گواهینامه در آزمون کتبی و شفاهی انجمن روان‌پزشکی و عصب‌شناسی آمریکا نیز شرکت کنند. بعضی از روان‌پزشکان نیز بعد از اتمام دوره تخصص یک دوره فلوشیپ ۲ ساله نیز طی می‌کنند. دوره‌های فلوشیپ عبارت‌اند از:

    روان‌پزشکی کودک و نوجوان
    روان‌پزشکی سالمندان
    روان‌پزشکی قانونی
    روان‌پزشکی اعتیاد
    مسکن (داروهای مربوط به درد)
    روان تنی
    خواب

بعضی از روان‌پزشکان نیز در حیطه روان‌کاوی یا پژوهش‌های رشته روانپزشکی آموزش می‌بینند.

محل کار روانپزشک
روانپزشک در محیط های مختلف، اعم از مطب خصوصی، کلینیک، بیمارستان عمومی و روان-پزشکی، مراکز پزشکی دانشگاه، نمایندگی ها، دادگاه و زندان، خانه ی سالمندان، محیط های صنعتی، دولتی، ارتش، برنامه های بازپروری، اتاق فوریت های پزشکی، آسایشگاه و بسیاری مکان های دیگر، کار می کند.

تشخیص بیماران توسط روانپزشک
از آنجا که روانپزشکان پزشک هستند، می توانند طیف گسترده ای از آزمایشات پزشکی و آزمایش های روانشناختی را تجویز کنند تا در کنار گفتگو با بیماران به ارائه تصویری از وضعیت جسمی و روانی بیمار کمک کننده باشد. تحصیلات و آموزش بالینی، آنها را برای درک ارتباط پیچیده بین بیماری های عاطفی و دیگر بیماری های پزشکی و روابط آن با ژنتیک و سابقه خانوادگی، ارزیابی داده های پزشکی و روانی، تشخیص و کار با بیماران برای توسعه برنامه های درمانی، آماده می کند.

تفاوت روانپزشک و روانشناس
به‌طور کلی روان‌پزشک، پزشکی است که در حیطه سلامت روان و درمان اختلالات روانی آموزش تخصصی دیده است. روان‌پزشک علاوه بر اینکه، می‌تواند روان‌درمانی انجام دهد به‌دلیل گذراندن دوره‌های پزشکی صلاحیت بررسی جسم فرد را نیز دارند و می‌تواند از درمان‌های پزشکی مانند دارودرمانی و شوک‌درمانی نیز استفاده کند.
روان‌شناس (Psychologist) صرفاً در زمینه تحقیق یا تجربه بالینی آموزش حرفه‌ای دیده‌اند و در معاینات روان‌شناختی تخصص دارند؛ بنابراین در حیطه سلامت روان و درمان اختلالات فقط می‌توانند از روش‌های روان‌درمانی استفاده کرده و اجازه تجویز درمان‌های پزشکی را ندارند.

بازار کار رشته روانپزشکی
رشته روانپزشکی رشته‌ای است که آینده شغلی آن به دلیل گسترش انواع بیماری‌ها و اختلالات روانی، گسترده‌ است. با این حال برخی معتقدند بازار شغلی روانپزشکی برای خانم‌ها و آقایان یکسان نیست. اما
اختلالات روانی موضوعی فراجنسیتی است. یعنی مختص یک جنس خاص نیست. به طور کلی هیچ محدودیتی از لحاظ قوانین، ظرفیت بازار کار و سایر مسائل برای جذب روانپزشکان خانم و آقا در بازار کار وجود ندارد.

رشته روانپزشکی مناسب چه افرادی است
در روانپزشکی، روانپزشک با بیمارانی سروکار دارد که ممکن است با انواع اختلالات شدید و سطحی مواجه باشند. برخی از این اختلالات ممکن است بر روند درمان، روحیه روانپزشک و حتی سلامت جسمی و روانی او تاثیرگذار باشد. چنانچه برخی ازبیماران به دلیل اختلالات شدید با روانپزشک خود به صورت مشاجره و یا فیزیکی مقابله می‌کنند. بنابراین مهارت‌های ارتباطی و داشتن تجربه بالا در این شغل اهمیت زیادی دارد. از طرفی بررسی توانایی‌های شخصی برای قرار گرفتن‌ در موقعیت‌های متفاوت نیز مهم است. ازاین‌رو صرف توجه به درآمد و بازار شغلی این رشته‌ برای وارد شدن به آن کافی نیست، بلکه باید مشکلات و توانایی‌های خود در این رشته‌ را نیز بسنجید.

_________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

     

       

       

 

     

 

   


نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی