معرفی رشته روانشناسی شخصیت
مقالات
معرفی رشته روانشناسی شخصیت
1402/08/04 نویسنده : روان بوک

معرفی رشته روانشناسی شخصیت

رشته روانشناسی شخصیت
رشته روانشناسی شخصیت به بررسی همه جانبه رفتار و شخصیت افراد می پردازد و از دیدگاه علمی آنها را مورد بررسی قرار می دهد. شخصیت شناسی یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شاخه‌های روانشناسی است.
روانشناسی شخصیت ابعاد مختلف شخصیت، جنبه های ادراکی، هیجانی، بدنی و چگونه سازگار شدن فرد با محیط مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند، الگوهای خاص تفکر، احساسات، رفتارهای افراد را مورد بحث قرار می دهند. روانشناسان این رشته معمولا در محیط های پژوهشی فعالیت دارند.

دروس رشته روانشناسی شخصیت
روان شناسی شخصیت به طور علمی الگوهای شخصیت و تغییرات آن را مورد مطالعه قرار می دهد. این گرایش روانشناسی، نظریه های روانشناسی اجتماعی، شناختی، رفتاری و حتی تکاملی را ترسیم می کند. رشته روانشناسی شخصیت در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. واحدهای درسی که در گرایش شخصیت تدریس می شود در دانشگاه های مختلف ایران مانند سایر رشته ها کمی متفاوت است و مواردی از پر تکرار ترین دروسی که ارائه می شود عبارتند از:
آسیب شناسی روانی
بررسی مکاتب شخصیت
روانشناسی شخصیت
بهداشت روانی در ایران و جهان
پیسکولوژی و نوروسایکولوژی
روان شناسی عمومی
روانشناسی رشد
کاربرد آزمون های شخصیت
علم النفس
هوش و استعداد و سنجش آن
سمینار یافته های جدید در روانشناسی

اهمیت روانشناسی شخصیت
این شاخه از روانشناسی می تواند به کم تر شدن مشکلات روانی و اختلالات شخصی در جامعه کمک شایانی کند.
بیشتر مشکلات روانی افراد و مشکلات عجیبی که با آن روبرو هستند، بین تمام افراد مشترک است. یعنی بسیاری از مردم از مشکلات مشابه رنج می برند و دلیل اصلی آن، عدم شناخت از خود و ویژگی های فردی است.
این عدم شناخت آنها را در مسیری قرار می دهد که به سمت استرس، نگرانی و مشکلات روانی عجیب سوق می دهد. اما کاربرد روانشناسی شخصیت این است تا افراد را با ماهیتت درونی خود آشنا کرده و بخشی از آنها را نمایان کند که تا به حال از آن اطلاع نداشته اند.
اینجاست که انواع روانشناسی شخصیت به کمک متخصصین و مراجعین می آید تا بتوانند بر اساس الگوهای مشخص، ویژگی های شخصیتی افراد را تحلیل کرده و راهکارهای اختصاصی برای برون رفت از وضعیت فعلی و رسیدن به شرایط پایدار ارائه دهند.

کاربردهای روانشناسی شخصیت
اولین کاربرد شخصیت شناسی به پذیرش خود و شناخت خویشتن یعنی شناخت ابعاد شخصیتی خود بر می گردد. روانشناسان معتقدند بعضی از عوامل مانند نژادی و تعصبات مانع از شناخت واقعی خود می شوند. بنابراین شناخت خود کار ساده ای نیست، اما زمانی که اطلاعات جامعی در خصوص شخصیت شناسی و جنبه های مختلف شخصیت کسب می کنیم شناخت خود راحت تر انجام می شود.
بسیاری از افراد موفق با شناخت نقاط قوت خود قادرند شغل و فعالیت متناسب با روحیه و استعدادهایشان را پیدا کنند. هدف گذاری و کشف استعدادهای خود کلید موفقیت در آینده خواهد بود
با شناخت شخصیت حتی می توان به نقاط ضعف و نقاط کور خود پی برد، پس لازم است افراد درک صحیحی از نقاط ضعف و قوت خود داشته باشند. تمامی برنامه های آینده ما شامل رشته تحصیلی، شغل، ازدواج و حتی انتخاب دوستان و محل زندگی باید براساس شناخت صحیح خویش انجام شود.
روانشناسی شخصیت کمک می کند تفاوت های فردی را در روابط اجتماعی خود در نظر گرفته و در این صورت از بروز اختلاف و سلب آرامش روحی و روانی در خود جلوگیری کنیم.
از دیگر کاربردهای روانشناسی شخصیت اینست که باعث تصمیم گیری درست در زمان های مناسب خصوصا در مواقع بحرانی، حل کردن مناقشات در زمان کوتاه تر، تاب آوری و تحمل سختی ها اشاره کرد.

چگونه روانشناسی شخصیت بخوانیم؟
رشته روانشناسی شخصیت ،یکی از گرایش های رشته روانشناسی می باشد،که زیر گروه علوم انسانی است.رشته روانشناسی شخصیت هر ساله در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی و روزانه ارائه می شود. یعنی داوطلبان علاقه مند به این رشته نمی توانند در بدو ورود به دانشگاه در ( مقطع کارشناسی ) به تحصیل در این رشته بپردازند،بلکه باید مقطع کارشناسی را با عنوان روانشناسی به صورت بدون گرایش گذرانده وبعد از فارغ التحصیلی،در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل در رشته ی روانشناسی شخصیت بپردازند.

معرفی کتابهایی در زمینه روانشناسی شخصیت

- کتاب نظریه های شخصیت ویراست دهم 2013 تالیف دوان پی.شولتز ترجمه یحیی سید محمدی
- کتاب نظریه های شخصیت ویراست دهم تالیف گریگوری جی. فیست ترجمه یحیی سید محمدی
- کتاب روان شناسی شخصیت انسان تالیف لارسن ترجمه فرهاد جمهری
- کتاب روانشناسی شخصیت نویسنده دکتر یوسف کریمی
- کتاب ارزیابی شخصیت نویسنده ریچارد ای.لانیون
- کتاب نظریه شخصیت نویسنده دوان شولتز مترجم یوسف کریمی
- کتاب نظریه شخصیت نویسنده ریچارد رایکمن مترجم مهرداد فیروزبخت
- کتاب انواع شخصیت بر اساس اینیاگرام نویسنده دان ریچارد ریسو مترجم مهندس ایرج صابری
- کتاب روان شناسی شخصیت حوزه های دانش درباره ماهیت انسان نویسنده رندی جی. لارسن مترجم دکتر فرهاد جمهری

_________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

     

       

       

 

     

 

   

نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی