همه چیز درباره روانشناسی بالینی
مقالات
همه چیز درباره روانشناسی بالینی
1402/07/27 نویسنده : روان بوک

همه چیز درباره روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی چیست؟
روانشناسی بالینی یا Clinical psychology، شاخه ای از علم روانشناسی (از گرایشهای مقطع فوق لیسانس و دکترای روانشناسی) است که در آن بیماری های روانی، رفتارهای غیرعادی و مشکلات روان پزشکی بررسی می شوند.
روانشناسان بالینی، افرادی هستند که توانایی ارائه خدمات و کمک مستقیم به بیمارانی با مشکلات ذهنی و رفتاری را دارند. باید اشاره کنیم که این افراد در زمینه روان سنجی متخصص هستند.

دروس امتحانی کنکور ارشد گرایش روانشناسی بالینی

رشته روانشناسی بالینی مناسب چه کسانی است؟
روانشناسی بالینی یکی از بزرگترین زمینه های تخصصی روانشناسی است. داشتن علاقه به کشف ، یادگیری و گوش دادن بخشی از مواردی است که برای موفقیت به عنوان یک روانشناس که خدمات بالینی یا مشاوره ارائه می دهد لازم است. اگر صداقت ، اخلاق و کمک به دیگران، درک رفتار انسان ها برای شما مهم است و از کار با افراد مختلف لذت می برید، گرایش روانشناسی بالینی را می توانید انتخاب کنید. از دیگر مهارت های لازم برای این حرفه عبارت است از:

   * داشتن روحیه همدلی با افراد
   * توانایی تشخیص محدودیت های خود و پاسخگویی به شرایط دشوار
   * مهارت های ارتباطی و بین فردی عالی برای مقابله با افراد مضطرب
   * توانایی همکاری با دیگر همکاران پزشکی
   * درک قوی از حرفه و آگاهی از اطلاعات به روز در این زمینه
   * آگاهی از مسائل و مشکلات به روز جامعه

مهارت های فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
فارغ التحصیل ارشد روانشناسی بالینی باید دارای مهارت گوش دادن فعال و فن بیان مناسب جهت انتقال موثر اطلاعات باشد. داشتن هوش اجتماعی، توانایی درک دلیل رفتار دیگران ،استفاده از منطق و استدلال ازجمله شاخص های لازم برای یک روانشناس حوزه بالینی است. در این حرفه فرد با موقعیت‌های استرس‌زای فراوانی روبرو خواهد بود، روانشناس باید بتواند در چنین شرایطی، کنترل موقعیت را بدست گیرد. مراجعه کنندگان باید بتواند به روانشناس خود اعتماد کنند. حس مسئولیت‌ و تعهد روانشناس بالینی از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌طور کلی روانشناس بالینی باید ظرافت‌های گفتاری و رفتاری بسیاری را رعایت کند که این موضوع، مستلزم داشتن دانش کافی، علاقه و استعداد جهت برقراری و درک روابط انسانی است.

وظایف روانشناس بالینی
وظایف اصلی روانشناس بالینی شامل موارد زیر می‌شود:
ارزیابی
درمانگر بالینی با شیوه‌ای مشابه عملکرد پزشکان برای بهبود سلامت جسمی هنگام بازیابی سلامت روان کار می‌کنند. آن‌ها ابتدا باید مشکل و علت اصلی را پیدا کنند. بنابراین باید گفت درمانگر بالینی برای پیدا کردن علت بیماری روان مراجع را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روش‌های ارزیابی عبارتند از:

    مطرح کردن سوالاتی در طول مصاحبه تشخیصی
    مشاهده و ارزیابی رفتار مراجع هنگام جلسه حضوری
    انجام معاینات روان‌شناختی استاندارد مانند آزمون‌های رسمی، پرسشنامه و چک لیست

مداخله
رواننشای بالینی ممکن است برای ارزیابی مراجع از چندین استراتژی مختلف استفاده کند. درواقع درمان بدون در نظر گرفتن روش انتخابی ابتدا به چندین جلسه گفتگو نیاز دارد. سپس درمانگر مداخله روان‌شناختی را بر اساس آن‌چه ارزیابی‌ها نشان داده پیشنهاد می‌کند. انواع مداخله روان‌شناختی عبارتند از:

    گفتگو درمانی
    روان پویشی بر ذهن ناخودآگاه
    درمان مراجع محور (روش انسان‌گرایانه)

مشاوره
روانشناس بالینی باید با سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و سازمان‌ها در تعامل است. معمولا پروژه‌های سلامت روان بر اساس تجربیات گروه مختلفی از درمانگران روانشناسی انجام می‌شود.

تحقیق
از آنجا که روانشناسی بالینی دانشی در حال گسترش است، روانشناس بالینی باید مرتبا با جدیدترین منابع دانش خود را به روز کند و از جدید ترین شیوه های درمان و ارتباط گیری با بیمار اطلاع داشته باشد.

چه کسانی به روانشناس بالینی نیاز دارند؟
حیطه دخالت روانشناس بالینی بسیار گسترده است. ازجمله افرادی که می توانند از خدمات این روانشناس بهره ببرند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    افرادی که نگرانی و ترس دارند.
    افرادی که افسردگی دارند و به خودکشی فکر می کنند.
    افرادی که قصد آسیب زدن به خود یا دیگران را به صورت عمدی دارند.
    افرادی که انرژی بیش از حد داشته و مشکل خواب دارند.
    افرادی که دارای اختلال وسواسی فکری – عملی هستند.
    افرادی که الکل و مواد مخدر مصرف می کنند.
    افرادی که به چیزی مانند قمار، بازی و… معتاد هستند.
    افرادی که از اندامشان ناراضی هستند.
    افرادی که پیش فعال بوده و اختلال کمبود توجه دارند.
    افرادی که بی خوابی و یا سایر مشکلات خواب را دارند.
    افرادی که بیماری هایی مانند اوتیسم، ناتوانی ذهنی، بیش فعالی، اضطراب، افسردگی و مشکلات یادگیری را از کودکی دارند.
    افرادی که مشکلات اضطراب یا عدم اضطراب را دارند.
    نوجوانانی که مشکلات رفتاری و افسردگی دارند.

بازار کار روانشناس بالینی
بازار کار این رشته را می توان به دو زمینه خدماتی و آموزشی تقسیم کرد.
فارغ التحصیلان علاقه مند به کار در زمینه آموزشی می توانند در موسسات آموزش عالی، پیام نور، دانشگاه های آزاد به عنوان مدرس؛ و در آموزش و پرورش به عنوان دبیر و یا معلم برای درس های مرتبط، و یا به عنوان مشاور مدرسه وارد بازارکار شوند.
افرادی که علاقه مند به زمنیه خدماتی هستند می توانند در عنوان های شغلی مانند کارشناس در مراکز دولتی مانند نیرو انتظامی، شهرداری، بهزیستی، کانون اصلاح و تربیت، سازمان زندان ها، روانشناس در کلینیک درمان اعتیاد، کادرمان در کلینیک های مشاوره ای، کلینیک های مشاوره و روان درمانی کودک؛ بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شوند.
همچنین این فارغ التحصیلان در صورت داشتن شرایط لازم می توانند نسبت به تاسیس کلینیک مشاوره، مهدکودک، سرای سالمندان اقدام کنند.

شرایط ورود به بازار کار
در جدول زیر شرایط لازم برای ورود به این موقعیت های شغلی را توضیح داده ایم.

_________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

     

       

       

 

     

 

   



نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی