روانشناسی عمومی چیست؟
مقالات
روانشناسی عمومی چیست؟
1402/07/29 نویسنده : روان بوک

روانشناسی عمومی چیست؟

روانشناسی عمومی چیست؟
بر اساس تعریف ‏ APA( انجمن روانشناسی آمریکا)، روانشناسی عمومی به عنوان پایه و زیربنای علم روانشناسی به مطالعه و بررسی اصول، مشکلات و روشهای اساسی علوم روانشناسی مانند روان، رفتار، احساس، هیجان، هوش، انگیزه ،یادگیری، شخصیت، فرایندهای تفکر، اختلالات و مشکلات روانی-رفتاری و سلامت روان میپردازد.در تعریف روانشناسی عمومی آمده است که این شاخه به کل علم روانشناسی اشاره داشته و بدنبال مطالعه ذهن و رفتار انسان هاست.
روانشناسی عمومی به طور کلی بر روی رفتار ذهنی ، پاسخهای عاطفی و عملکردهای شناختی تمرکز دارد. آموزش و تمرین های این رشته وابسته به تحقیقات علمی از طریق تست و آزمایش است.
هدف از علم روانشناسی مشاهده و توصیف رفتار، جهت پیش بینی، تبیین و کنترل رفتار موجودات زنده به خصوص انسان می باشد که برمبنای مطالعه و مصاحبه بالینی، مشکلات عمده ای که در رفتار و افکار افراد وجود دارد را شناسایی می کند و این مسائل را حل می نماید.
بررسی اصولی مشکلات رفتاری، اختلالات روانی و فرآیندهای شناختی، ذهنی، هیجانات، احساسات و ادراکات، تفکر و هوش از اهداف مهم روانشناسی عمومی است.
در این رشته از روانشناسی با طیف گسترده ای از گروههای سنی از کودکان و نوجوانان گرفته تا جوانان و بزرگسالان در خانواده و جامعه، کار می شود و بسته به نوع مشکل و سن مراجع از رویکردها و تکنیک‌های مختلف استفاده می‌شود.
روانشناسی عمومی یک رشته مهم است زیرا به درک، تبیین و پیش بینی رفتار، احساسات و فرایندهای ذهنی انسان کمک موثری میکند. طبق تعریف روانشناسی عمومی، اصول این رشته بر روابط محیط کار و سایر محیط ها تاثیر گذار است.
روانشناسان عمومی آموزش دیده اند تا دانش بالینی داشته باشند و به افراد کمک کنند تا با استرس های مختلف زندگی کنار بیایند. آنها از تکنیک های مختلفی که بر مبنای تحقیقات و نظریه ها آموخته اند استفاده میکنند تا ویژگی های منحصر به فرد، ارزش ها، شرایط و اهداف بیمار را مورد بررسی قرار دهند.

حیطه دخالت روانشناسی عمومی
رشته روانشناسی عمومی یکی از رشته های بسیار گسترده و فرار است یعنی با انواع مختلفی از افراد با مشکلات گوناگون سر و کار دارد.
برخی از افراد با مشکلاتی مانند انواع افسردگی، برخی اضطراب و برخی عصبی دست و پنجه نرم می کنند.
همچنین برخی افراد از شرایط مزمنی که بر سلامت بدنی یا زندگی روزه مره ی آن ها نیز تاثیر دارد رنج می برند.
برخی از مراجعه کنندگان از مشکلات کوتاه مدتی که امکان غالب شدن آن ها را بر موقعیت هایی مانند ناامیدی، مشاغل جدید، مشکلات مالی و…سلب می کنند برخوردار می باشند.
اساسا، روان شناسان در رشته روانشناسی عمومی می توانند با افرادی که در یک موقعیت سرشار از انواع استرس هستند، از یک بیماری مزمن یا مشکلی مانند اعتیاد رنج می برند، افرادی که با موانعی برای رسیدن به اهداف خود رو به رو هستند کار کنند.
در نتیجه روانشناسی عمومی می تواند در زمینه های مختلفی که گاهی اوقات ملزم آموزش های تخصصی بیشتری هستند کارایی داشته باشد.
این زمینه ها به شرح زیر می باشند:

    روانشناسی قانونی
    روانشناسی سلامت
    روانشناسی بالینی
    روانشناسی تحصیلی
    روانشناسی مطالعه و برنامه ریزی درسی، تحقیق و تعلیم
    روانشناسی حرفه ای
    روانشناسی مشاوره
    عصب روانشناسی
    روانشناسی ورزشی

مباحث روانشناسی عمومی
دانشجویان تحصیل کرده در ارشد روانشناسی عمومی تمام نظریه های روانشناسی را بطور کامل و از ریشه مطالعه و بررسی میکنند. همه این مباحث را در کارشناسی خوانده اند اما در مقطع ارشد این موضوعات عمیق تر است.
به عنوان مثال میتوان به آسیب شناسی پیشرفته، مباحث فیزیولوژی پیشرفته، رشد پیشرفته اشاره کرد.

تفاوت روانشناسی عمومی و روانشناسی بالینی
تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی در این است که روانشناسی عمومی،  بررسی رفتارهای ذهنی و عملکردهای روانشناختی است ،  در حالی که روانشناسی بالینی، صرفاً یک مطالعه علمی نیست،  بلکه یک قدم جلوتر است و به ارزیابی و سپس درمان بیماری های روانی می پردازد.
رشته روانشناسی عمومی، همان‌طور که از نامش پیداست به بررسی کلیات روانشناسی و رفتارها و عملکردهای ذهنی و شناختی می‌پردازد. در حالی‌که روانشناسی بالینی، به طور تخصصی به بررسی بالینی اختلالات و مشکلات روانی و درمان آن‌ها می‌پردازد.
این به این معنا نیست که روانشناسان بالینی به کار تحقیقاتی نمی‌پردازند. روانشناسان بالینی در کنار بررسی اختلالات و درمان آن‌ها ممکن است کارهای پژوهشی و تحقیقاتی هم انجام بدهند. با این حال، عمده تخصص آن‌ها بررسی بالینی مراجعین است.

رشته روانشناسی عمومی مناسب چه کسانی است؟
برای خواندن رشته روانشناسی عمومی باید حفظیاتتان خوب باشد زیرا این رشته اصطلاحات و نظریه های متعددی دارد که باید یاد بگیرید.این رشته مستلزم کار گروهی زیاد و تعامل با افراد مختلف در زمینه های متفاوت است.حس کنجکاوی به شما کمک می کند تا رفتار و شخصیت آدمها را بررسی و درک کنید.
کسانی که می خواهند در این رشته تحصیل کنند باید به کار کردن با اعداد و ارقام و انجام آزمایش های علمی هم علاقه مند باشند و بتوانند اطلاعات مهم را سریع استخراج کنند.
روانشناسی عمومی پایه و اساس رشته روانشناسی است و همه ی دانشجویان باید مباحث این رشته را درک کنند.

بازار کار روانشناسی عمومی
یک روانشناس عمومی از موقعیت های شغلی بسیاری برخوردارست و درصورت تلاشگر بودن، بیکار نمیشوید؛ افردی که در رشته روانشناسی عمومی تحصیل می کنند، میتوانند در نهادهای دولتی ذکر شده در ادامه مطلب، در مسئولیت های خدماتی و پژوهشی کار کنند:

> یک روان شناس عمومی میتواند بعنوان مشاور تحصیلی به فعالیت در مدارس بپردازد.
> درصورت تمایل به مشاوره دادن، میتوانید در مراکز مشاوره با دریافت مدرک کارشناسی ارشد، کار کنید.
> ماهیت پژوهشی رشته روانشناسی عمومی، به گونه ایست که برای استادان دانشگاه رشته روانشناسی عمومی، بازار کار جذابی را فراهم کرده است.
> بهزیستی از دیگر مراکز جذب کننده ی روانشناسان عمومی به شمار می روند.

به یاد داشته باشید هدف اصلی از تحصیل در رشته روانشناسی عمومی پرورش محقق و پژوهشگر می باشد.
اما بعضا تعداد زیادی از فارق التحصیلان روانشناسی عمومی به دلیل موضوعات و مباحث مشترک با روانشناسی بالیتی، جذب بازار مشاوره در زمینه های گوناگون می شوند.

_________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

     

       

       

 

     

 

   



نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی