مازوخیسم چیست ؟
مقالات
مازوخیسم چیست ؟
1402/10/09 نویسنده : روان بوک

مازوخیسم چیست ؟

مازوخیسم چیست ؟
مازوخیسم یا خود آزاری ، از نوع اختلالات جنسی -روانی است که در آن رضایت جنسی شخص به واسطه ایجاد درد جسمی شدید یا تحقیر وی بوجود خواهد آمد و شخص از اینکه تحت تاثیر درد قرار می گیرد ، احساس لذت خواهد کرد.

شخصیت مازوخیست
شخصیت مازوخیست یک تیپ شخصیتی است که در آن افراد تمایل به نشان دادن رفتارهای خودتخریب کننده و یا رفتارهای خودویرانگر دارند که از اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و در زمینه‌های مختلف نمود پیدا می‌کند. به شخصیت مازوخیست، «شخصیت خودشکن» نیز گفته می‌شود.

علائم مازوخیسم چیست ؟
در اینجا ما ویژگی‌های معمول یک شخصیت مازوخیستی را باهم بررسی می‌کنیم که ممکن است در خود یا دیگران تشخیص دهید:
    شما برای رسیدن به اهداف خود تا حد خستگی کار می‌کنید. در واقع این نوع رفتار برای شما توهین‌آمیز است و شأن شما را زیر سؤال می‌برد، زیرا شما خودتان را به سمت محدودیت‌های خود و فراتر از آن سوق می‌دهید.
    از درون احساس تحقیر می‌کنید و همیشه گام‌های اضافی برمی‌دارید تا هرگز به دیگران نشان ندهید که واقعاً چه احساسی دارید.
    شما احساس می‌کنید که در دنیا مورد بی‌مهری قرار می‌گیرید: همیشه باید کمی بیشتر تلاش می‌کردید تا توسط اطرافیانتان پذیرفته شوید و این هرگز کافی نبود.
    منتقد درونی شما به هر کاری که انجام می‌دهید حمله می‌کند و شما را به افراط‌های بیشتر سوق می‌دهد تا ارزش خود را ثابت کنید.
    بدن شما ممکن است قوی و ورزیده باشد، که نماد دفاع شما در برابر سوءاستفاده یا مزاحمتی است که در کودکی تجربه کرده‌اید.
    نه گفتن یا بیان نظر خودتان را غیرممکن می‌دانید. شما در عوض سعی می‌کنید دیگران را راضی کنید، اما در درونتان از عصبانیت می‌لرزید.
    از سرنوشت خود در زندگی شکایت می‌کنید اما هرگز کاری در مورد آن انجام نمی‌دهید، حتی از تلاش برای کمک به خودتان نیز خودداری می‌کنید.
    ممکن است جذب روابط توهین‌آمیز شوید که در آن همچنان تحقیر و شرمنده می‌شوید. تحمل این درد، و نشان ندادن درد آن، یک تکنیک مازوخیستی برای حفظ مقداری احساس غرور نسبت به خود است.
    احساس می‌کنید در چرخه‌های بی پایان خودشکستگی گرفتار شده‌اید. برای شما لذت بردن بدون احساس گناه یا شرم غیرممکن است. نسبت به آینده احساس ناامیدی می‌کنید.

انواع مازوخیسم
مازوخیسم روانی
مازوخیسم روانی در زندگی روزمره ما اتفاق می افتد. در مازوخیسم روانی افراد به دنبال تحقیر شدن هستند . هرچه انها بیشتر تحقیر و کوچک شمرده شوند احساس لذت بیشتری خواهند داشت .و تا وقتی که به انها توهین نشود و شخصیتشان خورد نشود احساس ارامش نمیکنند .
افرادی که به مازوخیسم روانی دچار هستند خود را تمام و کمال در اختیار فرد مقابل (معشوق) قرار میدهند . روابط این افراد با یکدیگر همانند روابط عادی نیست و بیشتر شکل و ظاهر ارباب و برده به خود دارد . در این اختلال افراد اصرار بر این دارند که توسط معشوق خود ازار کلامی ببینند . شنیدن الفاظ رکیک و نامناسب ، بد رفتاری ، خرد کردن شخصیت و.. از مواردی است که این افراد از آن لذت میبرند.
متاسفانه این اختلال در بسیاری افراد دیده میشود که این افراد باید هر چه سریع تر مورد درمان قرار گیرند.
مازوخیسم  فیزیولوژیکی
این نوع از مازوخیسم بدترین و خطرناک ترین نوع از مازوخیسم به شمار میرود . چرا که همانند مازوخیسم روانی فرد با ازار کلامی و اهانت های کلامی به احساس ارامش دست نمی یابد . در مازوخیسم فیزیولوژیکی فرد در خواست شکنجه و ازار جسمی دارد . و از اینکه مورد ضرب و شتم و اسیب قرار گیرد احساس لذت میکند . اسیب هایی چون سوختگی پاره شدن پوست کنده شدن مو و… میتواند برای او لذت بخش باشد .
در مازوخیسم فیزیکی فرد با اشتیاق بدن خود را در مقابل شکنجه قرار میدهد . و گاهی این شکنجه ها برای شرایط جسمی او می تواند بسیار خطرناک باشد.

مازوخیسم جنسی
آزارخواهی جنسی یا مازوخیسم جنسی نوعی اختلال جنسی یا بهتر است بگوییم انحراف جنسی است که در آن شخص دوست دارد در سکس مورد آزار جسمی و یا روانی قرار بگیرد. در مازوخیسم جنسی فرد بیمار از مسخره‌شدن، کتک‌خوردن، بسته‌شدن دست‌ها و پاها، تحقیرشدن و اعمالی که در حالت عادی باعث ناراحت‌شدن و یا آسیب‌دیدن یک شخص عادی می‌شود، لذت می‌برد. گاهی شخصی که مازوخیسم جنسی دارد از تمامی این آزارها به اوج لذت جنسی و حتی ارگاسم می‌رسد. این انحراف جنسی یا پاروفیلیا به سادگی قابل تشخیص نیست و معمولا فرد مازوخیست بیماری جنسی خود را قبول ندارد و آن را سلیقه‌‌ی شخصی می‌نامد.
فرد مبتلا به این نوع از انحراف جنسی بدون وجود این رفتارهای خشن و تحقیرآمیز نمی‌تواند از نظر جنسی تحریک شود و به ارگاسم برسد. در صورتی که شما یا همسرتان این رفتارهای جنسی را در خود می‌بینید، مراجعه به روانشناس یا روانپزشک و شروع دوره‌ی درمانی ضروری است.

سادومازوخیسم
واژه سادومازوخیسم برگرفته از دو واژه سادیسم و مازوخیسم است. سادومازوخیسم عبارت است از دریافت و اعطای لذت بر مبنای اعمالی که شامل ایجاد درد یا تحقیر است. تمرین‌کنندگان سادومازوخیسم ممکن است به دنبال لذت جنسی از اعمال خود باشند. در حالی که اصطلاحات سادیست و مازوخیست به ترتیب به کسی اشاره دارد که از دادن و دریافت درد لذت می‌برد، برخی از تمرین کنندگان سادومازوخیسم ممکن است بین این دو نقش تغییر جایگاه بدهند.
سادومازوخیسم در نوجوانان و بالغین بسیار شایع است. در این نوع اختلال جنسی یک طرف به سادیسم جنسی و طرف دیگر به مازوخیسم جنسی مبتلاست و هر دو طرف با رضایت با هم سکس سادومازوخیستی برقرار می‌کنند و معمولا آسیب‌های جسمی و روانی بسیاری به آنها وارد می‌شود. این نوع رابطه و سکس را با نام رابطه ارباب و برده هم می‌شناسیم. البته در برخی موارد هر دو طرف با آگاهی به این مسئله که نباید به شریک جنسی مازوخیست آسیب جدی وارد شود سکس می‌کنند. در واقع برای این افراد، سکس سادومازوخیستی نوعی بازی و سرگرمی محسوب می‌شود و از یک سری عبارت‌های هشداردهنده برای حفظ امنیتشان استفاده می‌شود.

درمان مازوخیست
    یک درمانگر پیدا کنید؛ روان‌درمانی می‌تواند به شما در درک الگوهای گذشته خود کمک کند که ممکن است امروز تبدیل به یک خودویرانگر و مخرب شده باشند. از طریق این آگاهی از گذشته خود می‌توانید با آگاهی از محرک‌های خود شروع به انتخاب‌های آگاهانه در زمان حال خود کنید.
    اضطراب خود را مدیریت کنید؛ وقتی شروع به ایجاد تغییرات در زندگی خود می‌کنید در ابتدا می‌تواند وحشتناک باشد. پس از یک عمر ریسک نکردن، وقتی شروع به انجام کاری برای خود می‌کنید، اضطراب می‌تواند شروع شود. یک درمانگر می‌تواند به استراتژی‌هایی برای مقابله با اضطراب شما کمک کند، و همچنین فضای امنی را ارائه کند که در آن به خاطر بیان حقیقت وجودی خود مجازات نشوید.
    با منتقد درونی خود مقابله کنید؛ او از شما چه می‌خواهد؟ چه زمانی تحریک می‌شود؟ صدای کیست؟ درک منتقد درونی‌تان می‌تواند اولین قدم برای مدیریت آن و جلوگیری از خراب کردن زندگی شما باشد.
    مسئولیت‌های شخصی خود را بر عهده بگیرید؛ شما می‌توانید کنترل احساسات و اعمال خود را بدون سرزنش دیگران به عهده بگیرید. این شامل تماس با خشم خود در مورد آنچه در کودکی برای شما اتفاق افتاده و یافتن راه‌های سازنده برای ابراز آن است. باز هم، درمانگر شما می‌تواند به شما در یافتن راهی کمک کند.
    برای گذشته خود عزاداری کنید؛ ممکن است به خاطر عشقی که هرگز از والدین خود در کودکی دریافت نکرده‌اید و شاید الآن هم دریافت نکنید، ناراحت شوید. کار بر روی زخم‌های دوران کودکی و اجازه دادن به آن‌ها برای التیام، کار فوق‌العاده دردناکی است. اما، با حمایت یک درمانگر، غم و اندوه گذشته می‌تواند شما را آزاد کند تا به انتخاب خود زندگی کنید.

کتابهایی درباره مازوخیسم

-کتاب مازوخیسم و خود - روی بامایستر سید علی جزایری


___________________________________________________________

مقالات دیگر

     

     

     

     


نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی