معرفی رشته روانسنجی
مقالات
معرفی رشته روانسنجی
1402/08/01 نویسنده : روان بوک

معرفی رشته روانسنجی

معرفی رشته روانسنجی

روانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایشات مختلف : روانسنجی، روانشناسی بالینی،  روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، آموزش کودکان استثنایی و ... ارائه می شود.
گرایش روانسنجی، مربوط به کاربرد آزمون ها و روش های آماری در مطالعات روانشناسی است. انواع تست ها و آزمونهای روانشناسی و روانشناختی در این گرایش قرار می گیرند. روانسنجی به روانشناسی کمی نیز در دیگر کشورها معروف است.

هدف رشته روانسنجی
این رشته به استفاده از روش های آماری و اندازه گیری در علم روانشناسی میپردازد. به واقع، هدف این گرایش عبارت است از سنجش و اندازه گیری ویژگی ها و رفتار انسان ها و به کارگیری آزمون های روانی برای سنجش زمینه های مذکور.
هدف از پذیرش و تربیت افراد در مقطع کارشناسی ارشد روانسنجی (سنجش و اندازه گیری) به شرح زیر می باشد:
    اتنخاب افراد اصلح چه در موسسات آموزشی و چه در مشاغل خصوصی و دولتی از طریق سنجش دقیق خصوصیات  افراد
    طبقه بندی افراد از نطر استعداد و خصوصیات روانی در گروه های مختلف از طریق سنجش توانایی ها و خصوصیات روانی
    طبقه بندی و جایگزینی افراد و یا تغییر مشاغل آن ها از طریق سنجش خصوصیات ذهنی و خلقی افراد
    ارزشیابی کفایت تخصصی و آموزشی برای گرفتن مدرک و مجوز کار
    ارزشیابی تحصیلی
    استفاده از کارشناس ارشد روانسنجی در امور تحقیق و پژوهش
    استفاده از کارشناس ارشد روانسنجی در ارزیابی  درون داد و برون داد سازمان ها و نهادها
    استفاده از کارشناس ارشد روانسنجی برای تهیه آزمون های استاندارد

ظرفیت ها و دانشگاه های مورد پذیرش رشته روانسنجی
محبوبیت این گرایش به دلیل عدم ارائه ی دروس مربوط به درمان و نقش پررنگ درس آمار در سطح پایینی قرار دارد. تنها دانشگاه ارائه دهنده ی آن علامه طباطبایی است و این گرایش کمترین تعداد شرکت کننده و کمترین تعداد پذیرش را در بین گرایش های روانشناسی دارد.




برنامه درسی و تعداد واحدهای کارشناسی ارشد روانسنجی

بازار کار کارشناسی ارشد روانسنجی
این گرایش برای افرادی مناسب است که بخواهند محقق و پژوهشگر شوند و یا در کلینیک کار اجرای آزمون های روانی را انجام دهند تا ارزیابی بالینی مراجعان (آسیب های مغزی- کودکان استثنایی و ...) به شیوه ی دقیق تری انجام شود; همچنین در مدرسه میتوان به اجرای آزمون های هوشی و یا ارزیابی تحصیلی و ... بپردازند. دانش آموختگان روانسنجی با توجه به کاربردهای آن در سازمان و اداره جات و کلینیک و مدارس و دانشگاه ها میتواندد مشغول به کار شوند. کاربردهای آن در زمینه های پیش بینی ( به عنوان مثال پیش بینی میزان پیشرفت تحصیلی ) و گزینش و انتخاب ( همچون ارزیابی افراد برای سمت های شغلی مناسب) و طبقه بندی (مثلا طبقه بندی بیماران و یا طبقه بندی دانش آموزان) و ارزیابی ( به عنوان مثال ارزیابی میزان پیشرفت بیماری و یا نتیجه بخشی یک روش درمانی) است. با توجه به اینکه هم اکنون فقط یک دانشگاه به ارائه ی این گرایش میپردازد و تعداد فارغ التحصیلان آن به نسبت بقیه گرایش ها کمتر است, بازار آن هنوز اشباع نشده به علاوه ی اینکه سازمان و اداره جات و به طور کلی واحدهای اداری و اجرایی به ضرورت کاربردهای روانسنجی در ارتقای کارشان پی برده اند.

_________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

     

       

       

 

     

 

   


نظرات

درج نظر

عبارت امنیتی